26 مارس 2024 - یک مطالعه جدید نشان داده است که امتیازات خطر بر اساس ژن ها و باکتری های روده ی ما می تواند پیش بینی بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و سرطان پروستات را نسبت به عوامل خطر سنتی به تنهایی، بهبود بخشد.

وقتی صحبت از پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و سرطان پروستات می‌شود، محققان عوامل خطر سنتی که امروزه توسط پزشکان استفاده می‌شود را با فناوری‌های جدید ترکیب می‌کنند تا خطر ژنتیکی ما را بطور کمّی بیان کنند (نمرات خطر چند ژنی)، از سوی دیگر باکتری های روده (میکروبیوم روده) قوی ترین پیش بینی کننده های بیماری های مزمن رایج هستند.

این مطالعه به رهبری دکتر یانگ لیو، یکی از اولین مطالعاتی است که به تأثیر ترکیبی ژنتیک و میکروبیوم روده بر خطر بیماری می پردازد و راه را برای رویکردی دقیق تر، قدرتمندتر و شخصی تر برای پیش بینی بیماری هموار می کند.

این مطالعه که در ژورنال Nature Aging منتشر شده است بر اساس داده های بیش از 5670 بزرگسال و با همکاری موسسه قلب و دیابت بیکر، دانشگاه کمبریج و موسسه بهداشت و رفاه فنلاند، انجام شده است.

در حالی که عوامل خطر سنتی معمولاً به سن، جنس و اندازه‌گیری‌هایی مانند شاخص توده بدن، فشار خون، کلسترول غیر HDL و HbA1c بستگی دارند، این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه تجزیه و تحلیل در مقیاس بزرگ ژنتیکی و باکتری‌های روده ی هر فرد می‌تواند کیفیت پیش‌بینی‌ ابتلا به بیماری را بهبود بخشد.

در این مطالعه، محققان عملکرد پیش‌بینی فردی و ترکیبی امتیازهای خطر چند ژنی، میکروبیوم روده و عوامل خطر سنتی را برای ابتلا به بیماری عروق کرونر، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و سرطان پروستات در آینده با میانگین حدود 18 سال پیگیری، با استفاده از گروه مبتنی بر جمعیت FINRISK 2002، بررسی کردند.

ظهور اخیر Multi-omics به این معنی است که اکنون می توان برای ایجاد امتیاز خطر "چنداومیکی"عوامل بیومولکولی و سلولی را طبقه بندی، اندازه گیری و با هم ادغام کرد.

فن‌آوری‌های Multi-omic که به کشف جنبه‌های مختلف زیست‌شناسی از ژنوم، پروتئوم و رونوشت گرفته تا اپی ژنوم و میکروبیوم کمک می‌کنند، نشانگرهای زیستی جدیدی را برای بیماری‌های مختلف مرتبط با سن کشف کرده‌اند. اگر بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر، بیماری آلزایمر، سرطان پروستات و دیابت نوع 2 را بتوان به موقع پیش بینی کرد، می توان از راهکارهای پیشگیرانه نیز برای آنها استفاده کرد.

دکتر لیو گفت: "این امتیازهای خطر شخصی سازی‌شده، همراه با عوامل خطر سنتی، راه‌های جدیدی را برای تعیین پروفایل خطر غیرتهاجمی و تشخیص زودهنگام بیماری باز می‌کند.این مطالعه پتانسیل یکپارچه‌سازیmulti-omics  یک فرد را در درک پیشرفت و پیش‌بینی بیماری‌ها نشان می‌دهد. مولتی اومیکسراه درازی را پیموده است، اما ادغام داده ها و ترجمه ی آنها به مزایای تصمیم گیری بالینی، همچنان چالش برانگیز است."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-genes-gut-bacteria-early-diseases.html